al -haya

al -haya
hiasan Muslimah

Sunday 16 October 2011

merangkul rabb

Assalamaualikum ...
 apa khabar semuanya warga pembaca sedunia..hihi..sihat kah diri?? macamna dgn suhu iman dalam diri, semakin panas ke semakin dingin?? hihi..




Berfirman Allah Yang Maha Agung: Aku berada dalam sangkaan hambaKu tentang Aku, dan Aku bersamanya ketika dia menyebut Aku. Bila dia menyebut Aku dalam dirinya, Aku menyebut dia dalam DiriKu. Bila dia menyebut Aku dalam khalayak, Aku menyebut dia dalam khalayak yang lebih baik dari itu. Bila dia mendekat kepadaKu satu jengkal, Aku mendekat kepadanya satu hasta. Bila dia mendekat kepadaKu satu hasta, Aku mendekat kepadanya satu depa. Bila dia datang kepadaKu berjalan kaki, Aku datang kepadanya berlari-lari. (H.R. Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Tirmidzi, Ibnu Hanbal)




dalam meniti kehidupan, berkuliah, berpersatuan, berkokurikulum, berdating with asgnmnt,..maafkan aku ya rabb andai terleka walau sesaat dari mengingatimu..dari mentaatimu, menunaikan perintahmu di awal waktu..huhu..
betapa dekatnya diri mu.. sentiasa ada disisi ku, dlm diriku..setia menenamaniku..


dekatilah qjjl tika senang mahupun susah, tika happy mahupun sad, tika gembira mahupun dukacita.. dialah sebaik2 pemilik, sebaik-baik wakil dan sebaik-baik pelindung..darinya kita datang, dan kepadanya jualah kita kembali..


ya rabb, andai aku terlalu leka dengan dunia berikan aku kekuatan meletakkn dunia di kakiku
andai ku terlalu mengagungkan cinta manusia, kurniakan aku sinaran cintamu yang tulus dan tak pernah pudar untukku..
andaiku lemah dalam mengahrungi godaan syaitan durjana,..lindungilah aku dengan zatmu..




Orang bertanya kepada Rasulullah s.a.w: Wahai Rasulullah! Dimanakah Allah? Di bumi atau di langit?” Rasulullah s.a.w menjawab, Allah Ta’ala berfirman:

“Sesungguhnya semua petala langitKu dan bumiKu menjadi sempit untuk merangkulKu, akan tetapi Aku mudah untuk dirangkul oleh qalbu hambaKu yang mukmin”. (H.R. Ahmad)



qjjl di qalbu orang mukmin..


ya rabb jadikan aku mukminah..
wanita solehah..
wanita yang penuh malu kepadamu
penuh cinta dalam meraih kasihmu..
penuh adap dalam berhadapanmu..
 ikhlas dalam mentaatimu..
meyakinimu tanpa ragu akan kekuasaanmu..


Allah telah berfirman: Jika Aku menimpakan suatu musibah ke atas salah seorang hambaKu pada badannya, atau hartanya, atau anaknya, lalu dia menerima musibah itu dengan penuh kesabaran, nescaya di hari kiamat Aku malu akan menegakkan baginya neraca timbangan atau membuka buku catatan amalnya. (H.R. Qudha’i, Dailami, Hakim, Tirmidzi)


ya rabb..tarbiyahkan hati ini..
tiap imtihan..tarbiyah darimu..
kerna itulah lambang kasih sayangmu..
kurniakan ku dengan imtihann..
andai itu semakin mendekatiku denganmu..
semakin menyuburkan kecintaanku padamu..


Berfirman Allah Ta’ala: Apabila Aku menimpakan bala ke atas hambaKu yang mukmin, lalu ia bersabar (atas penderitaan itu), tiada ia mengadu atau mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya, nescaya akan Aku lepaskan dia dari tahananKu (penderitaan itu), kemudian Aku tukarkan dagingnya dengan daging yang lebih baik, dan darahnya dengan darah yang lebih baik, sehingga ia dapat bekerja semula (yakni: setelah semua dosa dan kesalahan yang lalu Allah ampunkan semuanya). (H.R. Hakim)





No comments:

Post a Comment